Bliv SKIPPER

Hvad er en skipper?

Sejlads er et fundament i hverdagshøjskolen, og danner rammen om fællesskabet på hverdagshøjskolen. Skippere er derfor en helt essentiel del af fællesskabet, sammenholdet og eventyrene.

Du skal have lyst til at bruge din sejlererfaring til at facilitere højskolelivet til søs, og have lyst til at dele din passion for sejlads med gaster og co-skipper. Derfor skal du som skipper føle dig tryg ved at sejle med gaster på alle niveauer. Da der ikke er noget krav om sejlerfaring for gaster, er dette meget aktuelt.

Lidt om Det praktiske

Som skipper har du ansvar for de ugentlige sejladser, som højskolen tilbyder. Vi forventer at man som skipper hos os har god sejlerfaring med sejlbåde. Man skal have styr på sikkerheden ombord. Derudover er forstand på navigation, sejlsætning, havnemanøvre og sømandskab meget vigtigt, og endnu vigtigere er det, at man også har lyst til at lære fra sig. Derfor er gode formidlingsevner en del af pakken. Kommunikation ombord, såvel som andre steder, skal foregå i en ordentlig tone, så det er et trygt læringsmiljø. Bemærk også at vi ikke har  forudbestemt nogen aldersgrænse for skippere. Det skal dog understreges at vi har til hensigt at danne en dynamik som oser af åbenhed, ligestilling, glæde, fællesskab og ungdommelighed.

Som skipper får du:

• En grundig gennemgang og intro-sejladser som kommende højskoleskippere
  • Mulighed for at sejle flere gange om måneden.
  • Adgang til at bruge Pomfritten i din fritid med venner og familie.
  • Mulighed for at være med til at arrangere og deltage i hverdagshøjskolens sejladser, ture og andre arrangementer.
  • Adgang til et fællesskab af andre sejlerglade ildsjæle.
  • Gratis adgang til andre foredrag og fortællinger, som afholdes af Havets Højskolen udenfor rammerne af hverdagshøjskolen.

Som skipper forventer vi af dig, at du:

• Er klar på at sejle med gaster og co-skipper én eller flere gange hver 14. dag i løbet af hele sæsonen 2025.
  • Prioriterer sikkerhed ombord højt.
  • Påtager dig et ansvarsområde sammen med andre frivillige, så vi sammen løfter opgaver som; vedligeholdelse, fundraising, koordinering og planlægning af diverse aktiviteter og weekendsture.
  • Deltage i månedlige koordineringsmøder.
  • Deltage i månedlige højskoledage, samt at være medarrangør for min. én højskoledag.
  • Tager ansvar for vedligehold og reparationer af Pomfritten sammen med de andre skippere.
  • Deltager i en arbejdssweeked, hvor Pomfritten skal på land og gøres tip-top inden sæsonenstart.

Ansøg som skipper her

Finder du en længsel mod den unikke stemning i højskolens ånd, og har du lyst til at dele din viden og erfaring med sejladsen til andre nysgerrige unge mennesker? Vi har ansøgningfrist medio januar 2025. Hvis der er opstået spørgsmål, så skriv endelig bare til os på pomfritten@havethojskole.dk.