FAQ – Aarhus

Her kan du finde svar på de mest almindelige spørgsmål, men hvis du alligevel sidde med et spørgsmål vi svare på her så tøv ikke med at kontakte os på mail: aarhus@havetshojskole.dk eller på
Facebook: Havet Højskole og Instagram: Havets.hojskole

Hvor ligger båden?

Båden Snøvsen, har bådplads i Marselisborg Havn.

Hvad er prisen for at være gast og skipper?

Som gast betaler du 2000 kr. De penge går til havneudgifter, vedligehold, drift, forsikring og højskoleaktiviteter mm.

Som skipper er du frivillige og betaler derfor ikke. Vi forventer derimod at du vil sejle en gang i ugen og deltage aktivt i fællesdagene.

Kan jeg tage duelighedsbevis hos Havets Højskole?

Du kan desværre ikke tage duelighedsbevis hos Havets Højskole. Vi tilbyder i stedet en god og tryg introduktion til sejlads og sejlerlivet for dig, der drømmer om at få en fod inden for en verden af sejlads.

Skal jeg have sejlerfaring som gast?

Det er ikke et krav, at man skal kunne sejle, når man melder sig til som gast. Vi forventer dog, at du er nysgerrig på at lære og har en respektfuld tilgang til havet.

Jeg bliver nemt søsyg, men vil gerne være gast. Kan jeg stadig godt deltage?

Det er selvfølgelig individuelt, hvor søsyg man bliver. Søsyge kan dog imødekommes igennem forskellige ’teknikker’, og kan afhænge af vind- og vejrforhold, træthed, sult, tørst samt dit aktivitetsniveau og position på båden. Vi hjælper hinanden, men man skal også kende sig selv og sine grænser.

Jeg vil gerne være skipper, men jeg ved ikke om jeg har nok sejlererfaring?

Det er naturligvis et ansvar man tager på sine skuldre. Når Snøvsen sejler ud skal både skipper og gaster føle sig fuldstændig trygge. Derfor vil vi gerne gå i dialog for at undersøge den enkeltes erfaring og motivation. Derudover kan selv en garvet søulk, føle sig grøn ombord på en ny båd, så der vil være en grundig gennemgang og introsejlads for kommende skippere.

Hvornår vil jeg få svar på min ansøgning?

Vi vil løbende læse ansøgninger, og vi bestræber efter at give alle svar senest 14 dage efter tilmeldingsfristen. Vi sender svar på mail.

Kan jeg ansøge om flere roller end én (gast og skipper)?

Du må gerne ansøge til flere roller. Du skal dog være forberedt på, at det ikke er muligt både at være gast og skipper. Derfor vil du blive tilbudt den plads som passer bedst til dig ift. dine erfaringer. Det kan indebære at vi ønsker en snak så vi sammen finder ud af hvor du vil få mest ud af sæsonen.